פיתוח משחקי וידאו

הרבה ביטים וקילובייטים זרמו בפלטפורמות המשחק השונות מאז ימי פאק מאן העליזים כאשר שיא הטכנולוגיה והגרפיקה באו לידי ביטוי בדמות חד מימדית צהובה אשר נעה בתוך עולמות סגורים. אבל כבר אז היה בה משהו ממכר. כיום, עם טכנולוגיות הפיתוח ובעיקר העיצוב, ניתן לייצר עולמות תוכן מדהימים ואין סופיים ולעצב דמויות ריאליסטיות לחלוטין אשר יוצרות יותר מתמיד את התחושה כאילו כבר מדובר בסרט אינטראקטיבי ולא במשחק.

עבור גיימרים רבים, המשחקים הכיפים ביותר הם אלו שמתאגרים את היצירתיות שלהם – משחקים שמאפשרים להם לבנות או ליצור עולמות שלמים, או משחקים שאפשר להתקדם בהם ולסיים אותם במגוון דרכים שונות. גם אנחנו, ב GetAnimate "מתים" על משחקי וידאו –לפניכם כמה דרכים ליצירת משחקים יחסית פשוטים ולאחריו – סט של שישה טיפים למפתח המתחיל.

Klik & Play

אי שם בשנות ה-90ֿ, Klik & Play היה אחד הכלים הפופולריים הראשונים ליצירת משחקים בתוך סביבת עבודה גרפית – ללא צורך בידע קודם בפיתוח תוכנה.

זה אמנם לא הכלי הראשון שמאפשר ליצור משחקים מבלי לתכנת אותם לגמרי לבד, אבל ייחודו היה בפשטות השימוש בו. Klik & Play שווק כמשחק בפני עצמו, והוא מגיע עם ספריה גדולה של דמויות, אובייקטים, רקעים ואפקטים מיוחדים, שמתאימים לסוגי משחקים שונים, בהם לומדות, משחקי פלטפורמה ופעולה, משחקי הרפתקאות, משחקי מחשבה ועוד. הממשק לחיבור כל המרכיבים האלה לכדי משחק הוא גרפי לחלוטין, ולא מצריך שום ידע בתכנות או בפיתוח.

למרות כל זאת, Klik & Play הוא לא כלי פשטני, ואפשר ליצור באמצעותו משחקים עשירים מסוגים מגוונים. אפילו 15 שנים אחרי (Klik & Play יצא בשנת 1995), הוא עדיין אחד מסביבות הפיתוח שהכי קל להכנס אליהן. חסרונו העיקרי נובע מנקודה זו בדיוק: הוא עדיין עובד ללא שום בעיה בחלונות XP, אבל הוא רחוק מלהיות מודרני, והדבר בולט מאוד בגרפיקה של האלמנטים שמגיעים איתו.

Sploder

ליצירה מהירה וקלה של משחקים פשוטים, Sploder הוא המקום הטוב ביותר. בפועל, לא מדובר למעשה בכלי ליצירת משחקים, על כל היתרונות והחסרונות שמשתמעים מכך. Sploder למעשה כולל שני משחקים מובנים – משחק פלטפורמות ומשחק יריות – וכן עורך שלבים עבור שני המשחקים האלה. עריכת משחקים ב-Sploder היא בעצם עריכה של שלבים עבור אחד מהמשחקים המובנים.

האפשרויות, כאמור, בסיסיות ביותר – תוכלו לערוך את גבולות המפה, להוסיף אויבים, תחמושת לכלי הנשק, ומיני מכשולים, דלתות ומעברים סודיים, ולבדוק את המשחק תוך כדי היצירה. שימו לב שלא לפזר יותר מדי אויבים או לקמץ בהקצבת התחמושת – בדקו את המשחק לעיתים קרובות כדי לוודא שהוא לא הופך קשה מדי.

Sploder לא מציע הרבה מעבר לכך. אי אפשר לשלוט במראה המשחק, בחוקים שלו, או במאפיינים של האלמנטים השונים – החופש היצירתי מוגבל מאוד, אבל אפשר ליצור משחק מהנה עם Sploder בתוך מספר דקות. את המשחקים שתצרו תוכלו בסוף להטמיע בבלוג או בעמוד הפרופיל שלכם, כמו סרטים מיוטיוב.

Game Maker

Game Maker הוא כלי פיתוח משחקים שהופיע לראשונה רק מספר שנים אחרי Klik & Play, וכבר אז היה מיועד להיות כלי עבודה רציני בהרבה. עכשיו הוא כבר נמצא בגרסה 7, ואפשר להוריד מהדורה חינמית שלו לשימוש פרטי.

Game Maker מוגדר ככלי פיתוח משחקים לשימוש כללי – הוא לא מותאם ליצירת משחקים מאף ז`אנר מסויים, וכולל תכנים מוכנים מראש שמתאימים למגוון סוגי משחקים. כמו כל הכלים האחרים בסקירה זו, הוא מבוסס בעיקרו על ממשק של גרירה ושחרור, וכולל ספרייה בסיסית של אלמנטים מוכנים מראש לשימוש במשחק.

תהליך בניית המשחק ב-Game Maker מתחלק לסעיפים ברורים כמו "חדרים", "תצוגות" ו-"אובייקטים", ו-Game Maker כולל הרבה אפשרויות ומשתנים מוכנים עבור המאפיינים השימושיים ביותר של כל אלמנט.

למרות זאת, בניגוד ל-Klik & Play, הוא כולל פחות אלמנטים מוכנים מראש, ומציע הרבה יותר גמישות בפיתוח המשחק. Game Maker עצמו תומך במאפיינים ובהתנהגויות הבסיסיות שיהיו נחוצים כמעט בכל משחק – לדוגמה, לכל אובייקט במשחק אפשר לקבוע מהירות וכן לשלוט בו במהלך המשחק עם מקשי החצים – אך אין צורך להסתפק רק באפשרויות הקיימות.

Shotgun Fun Fun הוא משחק זומבים פשוט למדי: כמה זמן תוכלו לשרוד מול מתקפות אינסופיות של זומבים עם 100,000 תרמילים לרובה הציד שלכם?

עם Game Maker, אפשר ליצור משחקים ממגוון גדול של ז`אנרים. Ark 22 הוא משחק תפקידים שמושפע מאוד מהכותרים המוקדמים בסדרת זלדה, ושזכה בפרסים ותארי

Adventure Game Studio

Adventure Game Studio, או AGS בקיצור, דומה מאוד ל-Game Maker, אבל הוא מותאם במיוחד, מן הסתם, לפיתוח משחקי הרפתקאות. הכוונה היא לסוג משחקי ההרפתקאות שהיו פופולריים בשנות התשעים, בסגנון המשחקים של Sierra ובמיוחד Lucas Arts.

כמו Game Maker, גם AGS מציע כלים מוכנים מראש שממלאים את רוב הצרכים שעולים בעת העבודה על המשחק, אבל AGS מציע יותר כלים שמתאימים במיוחד למשחקי הרפתקאות, והכלים הקיימים שלו מוכוונים יותר למטרה זו. ליצירת משחק הרפתקאות מסוג "Point-And-Click", לא תמצאו כלי קל ונוח יותר.

Unity

Unity, מנוע מודרני למדי למשחקים תלת ממדיים שמגיע עם סביבת פיתוח מקיפה ומלאה, הוא כנראה כלי הפיתוח המתקדם והמקיף ביותר מהכלים שהזכרנו, ולו רק משום המורכבות הכרוכה ביצירת עולם תלת ממדי אמין. למרות זאת, כמו הכלים האחרים, Unity זמין להורדה בחינם – לפני כחודש, הגרסה הבסיסית של Unity הפכה לתוכנה חינמית, לשימוש ללא מטרות רווח, תחת חלונות או מקינטוש.

ברמה הבסיסית, Unity מבוסס על ממשק גרירה ושחרור ועל כלים גרפיים לעריכה האלמנטים החשובים במשחק, בדיוק כמו הכלים האחרים. עם זאת, מכיוון ש-Unity יוצר עולמות משחק תלת ממדיים ולא רק דו-ממדיים, השימוש בו הופך מורכב ותובעני יותר.

קהל היעד של Unity שונה מאוד מזה של AGS או Klik & Play. את המשחקים של Unity אפשר להפעיל בחלונות, במקינטוש, באייפון, ב-Wii ובקרוב גם ב-Xbox 360, ומפתחים מקבלים תמיכה בשילוב הדוק עם כלי פיתוח אחרים כמו Visual Studio ועם מערכות ניהול קוד כמו Subversion. כמובן, הרישיונות המסחריים של Unity גם עולים בהתאם, ומחירם מגיע לאלפי דולרים

אבל מתקדם ועוצמתי ככל שיהיה, Unity אינו בלתי נגיש. מפתחים מתחילים וחסרי נסיון יכולים ליצור באמצעותו משחקים תלת ממדיים בקלות יחסית, הודות לכלים האינטואיטיביים במיוחד לבניית העולם. באמצעות מברשות שפועלות כמו המברשות בתוכנות דוגמת Photoshop או Painter, אפשר פשוט "לצייר" את תוואי השטח והמבנים ולאחר מכן "לצבוע" על גביהם את הטקסטורות בשכבות, ללא שום צורך בנסיון קודם בגרפיקה תלת ממדית.

GetAnimate מביאה סט של שישה טיפים למפתח המתחיל:

שלב 1: למד את יסודות תוכנת מאיה

התנאי הראשוני והבסיס לפיתוח משחק הוא ידע , לפחות בסיסי, בתוכנת אנימציית התלת מימד המובילה כיום, מאיה. עליך ללמוד על הממשק וכיצד ליצור חפצים ודמויות באנימציה תלת מימדית , ואפילו ברמה הבסיסית, כי עם המשחק הראשון לט כובשים את העולם, זה קורה מהמשחק השני ואילך J . למד כיצד ליצור נופים וסביבות, כיצד לעצב אובייקטים תלת מימדיים ואיך להפיח חיים בכל הרעיונות הכי מדליקים שלך.

שלב 2: בוא עם רעיון

ברגע שרכשת שליטה מסוימת על תוכנת מאיה, תצטרך לבוא עם רעיון למשחק. ישנם רעיונות רבים ושונים למשחקים בהתאם לסוג של משחק שאתה יוצר וז`אנרים רבים ומגוונים, החל ממשחקי יריות בגוף ראשון ועד משחקי הרפתקאות המתפרסים על גבי עולמות אין סופיים מרובי דמויות. עליך לבוא עם פירוט מדוקדק של הנוף והסביבה בה מתקיים המשחק שלך ובעיקר של הדמויות המאכלסות את העולם שיצרת. זכור, הדבר שיהפוך את משחק לגדול, כמו בכל דבר, מצוי בפרטים הקטנים ולכן חשוב להקפיד עליהם ברמת העיצוב והבנייה של האובייקטים. רוצה לייצר סביבות משחק מאתגרות ומעניינות? אתה חייב לשים כמה שיותר אובייקטים ואינטראקציות עבור השחקן בכל שלב ושלב. אבל בעיקר אל תשכח דבר אחד- את הסיפור. מאחורי כל משחק גדול עומד סיפור טוב, מושך, אטרקטיבי, מסקרן ומרתק שיגרום לשחקן לא רק להיכנס לעולם שלך אלא בעיקר להישאב לתוכו ולהישאר בו.

שלב 3: יצירת מודלים תלת מימדיים

לאחר שיצרת את הרעיון שלך ובנית סביבו סיפור מושך, עליך להשתמש במאיה על מנת לעצב הדמויות והתפאורה שלך. לשם כך עליך לעצב כל אחד מהם בקבצים נפרדים על מנת שיוכלו להשתלב יחדיו בשלב מאוחר יותר במשחק שלך בצורה אופטימלית ואינטראקטיבית. שים לב ל skin weights של המודלים , כך שהמפרקים ינועו בצורה חלקה וטבעית בצורה נכונה.

שלב 4: עיצוב תפאורה

תוכנות מאיה או 3DS MAX הן הכלים המושלמים ליצירת נופים שבתוכם הדמויות והאובייקטים שלך ייצרו את האינטראקציה והפעילות. זהו עולם וירטואלי ולכן עליכם לשאוף לכך שיהיה כמה שיותר שלם, מלא ומרתק כך שהשחקן ירצה לחקור אותו כמה שיותר ויגלה כלפיו לא רק עניין אלא גם רגע ויתפעל ממנו בכל פעם מחדש. נסו להתאים כמו שיותר פריטים לסביבות ואפשרו לשחקנים לייצר כמה שיותר אינטראקציות, רצוי מעניינות, איתם.

שלב 5: תכנית המשחק שלך

לאחר שלב העיצוב הכל כך חשוב והכל כך כייפי יש לציין, תצטרכו לתכנת את המשחק על מנת להפוך אותו מקבצי מודלים מרהיבים לסביבות אמיתיות וחיות . התכנות יפיח חיים במודלים ובתוכן שיצרתם במאיה ויהפוך אותם לאובייקטים אינטראקטיביים אשר מאפשרים לשחקן לייצר איתם אינטראקציה.

אחת מפלטפורמות הפיתוח הפופולאריות התחום נקראת UNITY ומהווה כלי רב עוצמה למעצבים המעוניינים ליצור משחקים, חיקרו ובידקו אותה כיצד היא יכולה לשרת אתכם בדרך ליצירת המשחק שלכם.

שלב 6: בידקו את המשחק

סיימתם לעצב? מצויין. דאגתם לתכנות איכותי? מעולה. עכשיו נשאר השלב הקריטי בו צריכים לוודא שהמשחק שלכם נקי מאותם באגים ותקלות אשר עשויות לגרום לחוויית משחק מתסכלת לעיתים. השאיפה שלכם היא כמובן להעניק חוויית משחק חלקה, בעלת זמני טעינה קצרים ככל הניתן, ובשאיפה בעלת אפס תקלות. משחק הוא פורמט בידורי טהור, עליכם לוודא ששום דבר לא פוגם בחוויה. תנו לחברים ולמשפחה לשחק, שחקו בו כמה שיותר אבל בעיקר הוציאו אותו לחברת בדיקות מקצועית אם יש לכם את התקציב לכך?

הנה השיפורים העיקריים

השימוש באנימציה הפך היום לנפוץ מאד ואנחנו ב-GetAnimate הראשונים להעיד על כך: מעצבים, מפתחי תוכנות, אנשי מחשבים בכלל וגם גרפיקאים, ואפילו אדריכלים ואנשי שרטוט למיניהם. אט אט הפכו הכלים שעומדים לרשות האנימטורים לפופולריים מאד בקרב כל אלו וגם בקרב חובבנים המבקשים ליצור יצירות אומנות שונות באמצעות אנימציה ממוחשבת ולהעלות אותם לאחת הפלטפורמות לשיתוף העומדות כיום לרשות הציבור הרחב.

תוכנת מאיה

אחת התוכנות המובילות בתחום שזכתה לפרסום גדול בעקבות הצלחת הסרטים הידועים שנוצרו בעזרתה על ידי אנימטורים מוסילים בארה"ב היא תוכנת מאיה. תוכנה זו נחשבת לתוכנה בסיסית יחסית, קלה ללמידה ונוחה לעבודה אך במקביל גם לכלי חזק ורב עוצמה המאפשר פעולות רבות מספור ואיכויות גבוהות ביותר.

תוכנת מאיה נלמדת על ידי אנימטורים ואנשי גרפיקה מקצועיים בבתי ספר ללימוד מקצועות האנימציה הממוחשבת בישראל. בכל שנה נפתחים מספר קורסים ומזמינים את הקהל הרחב, הבקיא בתחום וגם החובבני והלא מנוסה להיחשף אל רזיה של התוכנה ולהשתלב בעולם הקסום של האנימציה.

כיום, עם פרוץ תחום התלת מימד לחיינו ולאחר שסרטים מסוימים הפכו לשוברי קופות ענקיים בעקבות השימוש בטכנולוגיה הייחודית הזו (אוואטר המוכר לכולנו כמובן ורבים אחרים), הפך העניין בתחום לחוצה גבולות וגרם ליצור ממנו יצירות קולנועיות או אחרות חדשות ומרעננות.

דילוג לתוכן